هواداران تیم برتون و جانی دپ

نگاهی به فیلم‌هایی که پایان جهان را به تصویر کشیده‌اند!!!

" به نام خدای زمین و آسمانها"

 

  نگاهی به فیلم‌هایی که پایان جهان را به تصویر کشیده‌اند/ زمانی که به آخر نمی‌رسد!

 

سینمای آخرالزمانی، سینمای قهرمان‌پرور است. جهانی که رو به نابودی است قطعا به چند قهرمان نیاز دارد که ناجی مردم شوند. همین است که فیلم‌های آخرالزمانی را مخاطبان هم دوست دارند.

 

به گزارش نامه به نقل از تهران امروز، سینما به عنوان صنعت رویاپرداز شهرت دارد اما گاهی می‌تواند به جای رویاهای آدمی، کابوس‌هایش را به تصویر بکشد. جنگ، زلزله، ویرانی، بیماری و همه چیزهایی که انسان در زندگی روزمره از آن وحشت دارد، روی پرده سینما رنگ دیگری به خودشان می‌گیرند. در سینما تخیلات از این تجارب روزمره هم فراتر می‌رود و همه اینها می‌توانند چنان فراگیر و دهشت‌زا شوند که حتی منجر به نابودی زمین شوند. نابودی‌ای که طبق خرافه‌ها و شایعات و رجوع به پیشگویی‌ها قرار است همین فردا اتفاق بیفتد! ایده به پایان رسیدن جهان همیشه موردعلاقه کارگردانانی بوده که در ژانر علمی-تخیلی فعالیت می‌کردند. از طرف دیگر کارگردان‌های اکشن هم به‌خاطر جلوه‌های ویژه‌ای که می‌شود در این فیلم‌ها به کار برد یکی از گونه‌های محبوب‌شان ساخت فیلم‌های آخرالزمانی است. سینمای آخرالزمانی، سینمای قهرمان‌پرور است.

 

 

جهانی که رو به نابودی است قطعا به چند قهرمان نیاز دارد که ناجی مردم شوند. همین است که فیلم‌های آخرالزمانی را مخاطبان هم دوست دارند چون در بیشتر آنها درنهایت این قهرمان فیلم است که می‌تواند بر نیروهای نابودگر پیروز شود و دنیا را همان‌طور که هست برای مردم حفظ کند حتی اگر این کار به قیمت از دست دادن جانش تمام شود. فیلم‌های آخرالزمانی فروش‌های خوبی هم دارند چون در برخی از نمونه‌های عمیق‌ترشان می‌توان مفاهیم جالبی درباره زندگی و مرگ یافت و در فیلم‌های سطحی‌شان هم جلوه‌های بصری به اندازه‌ای است که بتواند مخاطب عمدتا نوجوان و جوان را به سینماها بکشاند.

سینمای آخرالزمان شاید بیشتر عامه‌پسند باشد تا مورد توجه منتقدان اما در طول این سال‌ها فیلم‌های خوبی هم بوده‌اند که علاوه بر بعد بصری ماجرا روی سرنوشت انسان‌ها، افکار و فلسفه جهان و زندگی هم تمرکز کرده‌اند. از آنجایی که سال 2012 قرار بود سال پایان جهان باشد، سینمای هالیوود هم دست به کار شد و فوری از این موضوع جذاب استفاده کرد و همین امسال دو فیلم در این‌رابطه روی پرده برد. به این فیلم‌ها و چند فیلم آخرالزمانی مطرح دیگر نگاهی می‌اندازیم:

"2012"

سال 2009، رولاند امریچ فیلم‌ساز آلمانی که پیش از آن هم فیلم‌هایی چون «روز بعد از فردا» و «روز استقلال» را ساخته بود که هر کدام ممکن است به نوعی زیرمجموعه فیلم‌های آخرالزمانی قرار بگیرند، یاد پیشگویی نوستراداموس افتاد که گفته بود پایان سال 2012، پایان جهان است. امریچ سریع به فکر ساخت فیلمی درباره نابودی جهان در سال 2012 افتاد. جان کیوزاک و چیوتل اجیفور ستاره‌های اصلی فیلم بودند. ساخت فیلم آگوست 2008 در ونکوور آغاز شد اما بخش اعظمی از آن در لس‌آنجلس فیلم‌برداری شد.

قهرمان فیلم دکتری به نام آدریان هلمسلی(با بازی اجیفور) است که عضوی از یک تیم تحقیقاتی زمین‌شناسی بین‌المللی است که تاثیر اشعه‌های رادیواکتیو زمین را بررسی می‌کند و متوجه می‌شود که هسته زمین هر روز در حال گرم‌تر شدن است. او به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار می‌دهد که پوسته سخت زمین ممکن است از هم بپاشد و تحمل این اشعه‌ها را نداشته باشد و اگر مردم جهان آمادگی لازم را نداشته باشند، همه در اعماق زمین فرو خواهند رفت و نسل بشر نابود می‌شود. اما فقط یک نویسنده جوان(با بازی کیوزاک) است که به سخنان او توجه نشان می‌دهد. در شرایطی که سران کشورهای مختلف برای ساخت پناهگاهی برای مردم‌شان در رقابت هستند، این نویسنده شخصا اقدام می‌کند تا خانواده خودش را نجات دهد، در حالی که زمین‌لرزه‌ها و بلایای دیگر خبر از نابودی قریب‌الوقوع زمین می‌دهند. فیلم برای چند هفته در جدول پرفروش‌ها بود.

گروهی از دانشمندان سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده آمریکا، این فیلم را از نظر علمی «چرندترین فیلم تاریخ سینما» نامیدند. منتقدان هم تقریبا با آنها هم‌نظر بودند که این فیلم از نظر هنر سینما چیزی در چنته ندارد. با این وجود فیلم پنجمین فیلم پرفروش سال 2009 شد. شاید راجر ایبرت تنها منتقدی بود که از دیدن فیلم خیلی هیجان‌زده شد و سه ستاره و نیم هم به آن داد. ایبرت فیلم را «مادر همه فیلم‌های فاجعه‌ای سینما» خواند.

"در جست و جوی یک دوست برای آخر دنیا"

از فیلم‌های خوب امسال به کارگردانی لورن اسکافاریا که به تازگی هم اکران شد و موضوع آن هم نابودی جهان است. نکته جالب این است که این‌بار دیگر قهرمانی در کار نیست که منجی انسان‌ها یا دنیا شود. زمین قرار است نابود شود و شکی هم در آن نیست. به جای نجات زمین فیلم‌ساز با هوشمندی روی انسان‌ها متمرکز می‌شود و سوالی جالب را مطرح می‌کند. اگر آخر این هفته جهان به پایان برسد، در این چند روز چه کاری انجام خواهید داد؟جواب این سوال برای آدم‌های مختلف متفاوت است و فیلم «در جست‌وجوی یک دوست برای آخر دنیا» هم همین را نشان می‌دهد. برخی فقط منتظر می‌نشینند.

کار و همه زندگی را رها می‌کنند و فقط در سکوت انتظار مرگ را می‌کشند. برخی همه غرایز خفته در وجودشان را آزاد می‌کنند و تبدیل به آنارشیست‌هایی می‌شوند که پیش از نابودی جهان، خودشان دست به نابودی تمدن انسان‌ها می‌زنند. برخی هم انگار نه انگار که قرار است اتفاقی بیفتد، به زندگی روزمره‌شان مشغولند و چیزی برای‌شان فرق نکرده است. البته پیشنهاد خود فیلم‌ساز برای آخر دنیا به‌نظر بهترین راه‌حل است. اگر قرار است دنیا به آخر برسد، اجازه بدهید کنار کسانی تمام شود که دوست‌شان دارید. اجازه بدهید کدورت‌ها کنار بروند و گذشته‌ها را فراموش کنید چون همه درنهایت به یک نقطه رسیده‌ایم. استیو کارل و کایرا نایتلی به فیلم گرما و جذابیت مضاعفی می‌بخشند. فیلم از نظر منتقدان اثر متوسطی بود و مخاطبان بیشتر از منتقدان به آن علاقه نشان دادند.

به عقیده بیشتر آنها کارل و نایتلی نقطه قوت فیلم‌اند اما فیلم‌نامه «در جست‌وجوی یک دوست برای آخر دنیا» نیاز به یک ویرایش دوباره دارد. با این حال نگاه تازه و دوست‌داشتنی فیلم به آدم‌ها باعث می‌شود یکی از معدود فیلم‌های آخرالزمانی باشد که دیدنش آرامبخش و لذتبخش است.

"من افسانه هستم"

(عاشق این فیلمم)

فرانسیس لارنس در این فیلم علمی-تخیلی محصول سال 2007 داستان کره زمین را در حالی روایت می‌کند که بیشتر نوع بشر از بین رفته‌اند و بقیه‌شان هم تبدیل به هیولاهایی وحشتناک شده‌اند. قهرمان فیلم رابرت نویل(با بازی درخشان ویل اسمیت) دانشمندی است که سعی دارد از پخش بیشتر این ویروسی که همه مردم جهان را تبدیل به موجوداتی ترسناک می‌کند، جلوگیری کند.

نویل در واقع تنها انسانی است که در شهر نابود شده نیویورک باقی مانده است. شاید در دنیا هم تنها باشد. با این وجود سه‌سال تمام وفادارانه به فرستادن پیام‌های رادیویی برای بقیه جهان ادامه می‌دهد تا اگر انسانی هنوز زنده مانده، امیدش را حفظ کند.

هیولاها همه حرکات نویل را زیر نظر دارند و منتظرند تا او مرتکب یک اشتباه شود تا نابودش کنند. اما نویل نه تنها به نجات خودش که به نجات جهان و از بین بردن این ویروس می‌اندیشد. فیلم خوش‌بینانه‌ و خوش‌ساختی است که با بازی ویل اسمیت می‌تواند نظر منتقدان را هم تا حدی جلب کند. فیلم در صدر فهرست پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفت و نقدهای روی آن هم تقریبا مثبت بود.

به هرحال عادت منتقدان این است که معمولا فیلم‌های علمی-تخیلی-آخرالزمانی را جدی نگیرند اما شانس «من افسانه هستم» بهتر از بقیه فیلم‌های این ژانر بود.

"فرزندان بشر"
 
 

آلفونسو کوارون با ساخت این فیلم در سال 2006 به عنوان یک فیلم‌ساز متفکر در جهان مطرح شد. جهان در معرض نابودی است. در تمدن جدید جوانان در سن 18 سالگی می‌میرند درنتیجه نوع بشر منتظر منقرض شدن است. همه شهرها را خشونت فرا گرفته است. در این میان زنی باردار دست به سفری می‌زند که هم باعث رستگاری فرزندش شود و هم نوع بشر را نجات دهد. فیلم از نظر بصری شگفت‌انگیز است.

بازی‌های خوب، کارگردانی درجه یک کوارون و فیلم‌نامه جذاب و عمیقش باعث شد فیلم هم در گیشه یک اثر موفق باشد و هم مورد توجه منتقدان قرار بگیرد. بیشتر منتقدان نقدهای مثبتی روی فیلم نوشتند و آن را تحسین کردند. آنها به کوارون به عنوان یک کارگردان خوش‌ذوق و تکنیکی خوشامد گفتند.

پیتر تراورس، از مجله مشهور رولینگ استون فیلم را به عنوان دومین فیلم برترش در دهه اول قرن بیست‌ویکم معرفی کرد. کمتر فیلم آخرالزمانی به چنین توفیقی میان منتقدان و قشر نخبه سینمابین دست یافته است.

"مریخ حمله میکند"
(تنها فیلم تیم برتون که زیاد علاقه ی به دوباره دیدنش ندارم)
 
ین کمدی علمی-تخیلی ساخته تیم برتون در سال 1996 طبق معمول بقیه فیلم‌های برتون اثری عجیب و غریب در ژانر خودش هست.
فیلم هجویه‌ای بر تمام آثار آخرالزمانی بود که تا آن زمان ساخته شده بودند. جک نیکلسون، سارا جسیکا پارکر و پیرس برازنان ستاره‌های فیلم بودند.
برخی منتقدان به خاطر سبک ویژه برتون، فیلم را دوست داشتند و برخی دیگر آن را یک بی‌-مووی تمام عیار دانستند که ارزش چندانی ندارد. فیلم البته در اسکار نامزد چند جایزه شد اما حتی در میان آثار برتون هم اثر شاخصی نیست و در گیشه هم چندان موفق نشد.
 
 
 
 

 


نظرات شما عزیزان:

devil fishy
ساعت10:48---20 دی 1391
اوه اوه چه خوش سلیقههه..جانی دپ...تیم برتون/////

لایک......

ولی دررابطه با رائفی پورباید بگم فقط چرت میگه...پاسخ: سلام بر شما به وبلاگ من خوش اومدید.آره دیگه تیم برتون و جانی دپ خاصن به خاطر همین من دوستشون دارم. در مورد آقای رائفی هم بگم من تمام حرفاشو قبول دارم و واقعا به نظر من نهترین پژوهشگره ایرانه


zahra
ساعت1:40---4 دی 1391
واقعا ممنون ب خاطر اين استقبالت بلوم جوني

لادن
ساعت20:11---3 دی 1391
راستی جانیو امبر دارن از همدیگه جدا میشن

هورااااااااااااااااااااااااا اااااااااا

امبر بازم رفت پیشه دوست دخترش<چون تک همسریو دوست نداره و دلش میخواد هم با جانی باشه وه با جی افش

روابط آزاد میخواد<همین روزا جانی شوتش میکنه بیرون


VaMpIrE BlOoM
ساعت19:49---3 دی 1391
تبریک میگم زهرا!

لادن
ساعت19:47---3 دی 1391
سلام آقوووووووووو

تولدتون مبارککککککککککک

گفتیم دیگه اختلافاتو بذاریم کنارو بیاییم دیگه

چه خفرا؟؟؟؟؟؟؟؟


zahra
ساعت15:36---3 دی 1391
بعله
چيز جالب تر اينكه تازگيها (از ديشب)ب جمع خون اشام ها پيوستم


"ادوارد "
ساعت5:52---3 دی 1391
زهرا خانوم شما که فکر نکنم بمیرید چون میتونید بر خلاف جاذبه ی زمین راه برید

"ادوارد "
ساعت5:50---3 دی 1391
سلام مهسا خانوم .
فیلم من افسانه هستم از عالی هم بالاتر بود مخصوصا بازی ویل اسمیت .
ممنون که بهم سر زدی.


مهسا
ساعت12:20---2 دی 1391
سلام اق ادی. خوبی؟این اپت خیلی جالب بود دمت گرم!!!!وای فیلم من افسانه هستم که خیلیییییییییییییییی عالی بود!!!!

"ادوارد "
ساعت19:19---1 دی 1391
سلام زهرا جون آره واقعا معلوم نیست امام زمین کی ظهور میکنه ولی شک نکن ظهور ایشون نزدیکه!!!!!!!
خوب میبینم که 21 دسامبر شد و هیچ خبری نشد واقعا برای اونایی که داخل مدرسم میگفتن حتما یه اتفاقی میافته خیلی متاسفم
من افسانه هستم خیلی فیلم قشنگی بود و تم تنهایی ویل اسمیت خیلی حال میداد خودتم وقتی داشتی فیلمو نگاه میکردی فکر میکردی تنها آدم جهانی ولی زیاد نباید توی نخ این چیز ها رفت شما فیلمتو نگاه کن ولی باید مواظب عوارض بعضی فیلم ها بود


zahra
ساعت19:18---1 دی 1391
e...
بچه ها چرا نمرديم....


"ادوارد "
ساعت19:12---1 دی 1391
سلام بلوم جان خوشحالم که سالمی یعنی منم خیلی دلم برات تنگ شده به خاطر اینکه یه خورده دیر دیر میام شرمندم.

من نمیدونم این صهیونیسم ها با خودشون چی فکرکردن این شایعات آبکی رو به وجود میارن اون از سال 2000 بعدشم 2007 الان هم که 2012... بابا بسه دیگه لابد بعدشم میخواین بگین 2018
آقای رائفی گفت دلیل اصلی اینکه میگن امسال منجی ظهور میکنه و دنیا به پایان میرسه قضیه ی چوپان دروغگو هست اینا میخوان بگن منجی میخواد امسال ظهور کنه و مردم رو گول میزنن و به همین ترتیب تا اینکه زمانی برسه امام زمان واقعی ظهور کنه اون موقع است که مردم باز فکر میکنن دروغه به همین خاطر طرف امام زمان (عج) نمیرن پس باید بهشون بگم به همین خیال باشین
بلوم گلم ممنون که به وبم سر میزنی و یاد من هستی امتحانات شروع شد فردا امتحان دین و زندگی دارم خدا کنه خوب بشم چون واقعا معدل خیلی برای قبولی دانشگاه مهمه
خوب عزیزم خداحافظ تا روز مخصوص به قول خودت


BlOoM
ساعت14:03---1 دی 1391
سلام ادوارد جون...واقعا چرا دیگه نمیای؟
حداقل جواب این نظرو بده موقعی که میخوای تاییدش کنی....
دلم برات تنگ شده...زود برگرد...گرچه خودم کل دی ماهو نیستم..فقط شاید بعضی وقتا بیام...


BlOoM
ساعت14:01---1 دی 1391
دیدین گفتم چیزیتون نمیشه!

zahra
ساعت16:00---30 آذر 1391
ادي مون اپم ها ااااااااااااااا
بيا عزيزم


zahra
ساعت15:59---30 آذر 1391
اخ منم اين فيلم "من افسانه هستم" رو ديدم خعلي باحاله اخرش هم قشنگ تموم ميشه
كه اون زن رو نجات ميده
در كل فيلم توپي بود
من كه حال وحوصله ندارم بشينم وفيلمو نگاه كنم بعدشم دنبال نكاتي تو اون فيلم بود بگردم
ادم بايد بي كار باشه

اپت عالي بود


zahra
ساعت15:55---30 آذر 1391
من كه عين خيالم ني هر كار كنم نميتونم اينو باور كنم البته شايد بش ايمان داشته باشم اما نميترسم
شايد دنيا اخرش نباشه ولي ديگه يه اتفاقايي ميافته
كه هيچ كدوممون خبر نداريم
تازه ايني كه ميگن امام زمان ظهور ميكه فوووووووووووووووووووووووق العاده چرته كه بعضي ها ميگن
خود امام زمان هم نمدونن كه كي ظهورشونه اون وقت ما ميخواييم تعيي كنيم
اي ننه-)-)-)


BlOoM
ساعت15:43---30 آذر 1391
به امید ظهور حضرت مهدی(عج)
آره بابا!
من سلامتی و زنده موندن تمام مردم دنیا رو تضمین میکنم!
اونقدر مطمئنم که چیزی نمیشه مگه اینکه انسان خودش دست به خراب کاری بزنه.....
البته بازم میگم خراب کاری ای که مهم باشه...نه مثلا یه پشه بمیره بگن مرگ پشه اتفاق شوم بود....
بذار ببینیم چیییییی میشه!
مشتاقانه منتظر فردا و پس فردام...
الان موقع خوبیه که با کسایی که به این شایعه اعتقاد دارن شرط ببندی!
هیچ اتفاقی نمیفته!!!!!!!!
خیال همتون راحت راحت!
قوووووووووووول میدم!


BlOoM
ساعت15:22---30 آذر 1391
سلام ادوارد جون!
چه عجب برگشتی؟


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: ادوارد دست قیچی ׀ تاریخ: پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:تیم برتون,جانی دپ,هلنا بونهام کارتر,بیوگرافی,هلنا,کارتر,تیم برتون,جانی دپ,جانی,دپ,سوئینی تاد,فیلم,انیمیشن,آلیس در سرزمین عجایب,ملکه قرمز,ملکه,سیاره میمون ها,ماهی بزرگ,وبلاگ هواداران جانی دپ,وبلاگ هواداران تیم برتون,هواداران جانی دپ, لرد دپ,وبلاگ جانی دپ,وبلاگ تیم برتون,تولد,هری پاتر,عروس مرده,سایه های تاریک,کارگردان تیم برتون,بازیگر,Helena Bonham Carter,Tim Burton,Johnny Depp,bigraphy,تیم برتون و جانی دپ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

به دنیای تیم برتون خوش آمدید

به دنیای خاص و پر رمز و راز تیم برتون خوش آمدید. در این وبلاگ جدیدترین اخبار، تصاویر و ویدئو از پادشاه دنیای فانتزی تیم برتون قرار میگیرد.


لینکهای دوستان

جستجوی مطالب